Artikel

6 tips om je wilskracht te trainen

6 tips om je wilskracht te trainen

Waarom staan sommige mensen ’s ochtends om 6 uur in de sportschool en moet ik mezelf m’n bed uittrekken na vijf keer snoozen? Waarom zie ik mensen 12 uur per dag onvermoeibaar werken en ben ik ‘s middags om 3 uur kapot? Als je jezelf weleens dit soort dingen afvraagt, lees dan door.

Leestijd: 2 minuten

Auteur: Iris Verschoor, psycholoog met veel kennis van (werk)stress en mentale veerkracht

Het verassende antwoord op deze vragen is glucose. Glucose heeft een enorme invloed op de hoeveelheid wilskracht die je hebt. En die wilskracht heb je nodig om nieuwe gewoontes te ontwikkelen. Wanneer iets eenmaal een gewoonte is, dan kost het weer minder wilskracht, waardoor je je wilskracht weer in andere, nieuwe dingen kan steken. En hup: daar ga je in een opwaartse spiraal!

1. Glucose, en meer

Glucose dus. Een kwestie van gezond en regelmatig eten, zodat je lichaam gedurende de dag een steady hoeveelheid glucose te verwerken heeft, waardoor je hersenen constant gevoed worden. Maar er zijn meer dingen die belangrijk zijn om je wilskracht gedurende de dag op pijl te houden en/of te optimaliseren:

2. Schakel keuzes zoveel mogelijk uit

Ons brein is ongeveer 4 uur per dag bezig verleidingen te weerstaan. Uit onderzoek blijkt dat het meestal om eten gaat, gevolgd door slapen, vrije tijd en seks. Het weerstaan van verleidingen kost enorm veel energie en houd je van je werk af. Om die reden kun je het beste zorgen dat je keuzemogelijkheden klein worden door je omgeving zo in te richten dat je niet constant wordt verleidt. Op kantoor betekent dit: snoeppot weg, telefoon op stil in je tas, emailnotificaties uit etc. Spaar je wilskracht voor belangrijke beslissingen en concentratie.

3. Kies je beslismomenten

Neem ‘s avonds beslissingen voor de volgende dag en neem belangrijke beslissingen zo vroeg mogelijk op de dag. Kies je kleding alvast uit, leg het klaar. Ook je ontbijt en lunch kun je voorbereiden. Dan hoef je daar geen energie aan te ‘verspillen’ wanneer je ’s ochtends nog niet helemaal wakker bent. Plan belangrijke vergaderingen niet om 16:00 uur maar om 10:00 uur, uit onderzoek blijkt dat we ’s ochtends veel betere beslissingen nemen.

4. Ga bewust met je wilskracht om

Plan geen vier belangrijke vergaderingen op één dag. Verander niet tien gewoontes in dezelfde week. Probeer geen persoonlijk hardlooprecord te halen als je slecht hebt geslapen. Maak geen levensveranderende, onomkeerbare beslissingen als je hormonen in het geding zijn. Dat werkt niet. Zorg dat je een goede nachtrust hebt en genoeg glucose in je systeem en focus op één ding.

Wilskracht is als een spier en kun je dus trainen. Door je hersenen te trainen kleine doelen te bereiken (hele kleine, zoals met je linkerhand je tandenpoetsen als je rechts bent, geen scheldwoorden gebruiken of rechtop zitten, zolang het maar een automatisch gedrag is dat je doorbreekt) raken je hersenen gewend aan doelen en wordt het makkelijker die te behalen. Uit onderzoek blijkt dat je door dit te doen ook taken die hier niets mee te maken hebben beter uitvoert, bijvoorbeeld betere concentratie, omdat je ‘wilskrachtsspier’ versterkt is.

5. Doe niets

Niets doen helpt je wilskracht vergroten, je concentratie beter vast te houden en vergroot je creativiteit. Maar dan moet je het wel op de goede manier aanpakken. Kies een vaste periode. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je elke ochtend een kwartier niets doet wat nut heeft. Je mag uit het raam staren, rondjes lopen, op je hoofd staan .. zolang het maar geen nut heeft en je je hoofd leegmaakt. Televisie kijken en spelletjes doen telt hier dus niet. Wanneer je regelmatig niets doet wordt je productiever.

6. Doe iets

Wil je ook meer energgie overhouden om je te focussen, een belangrijke beslissing te nemen of gewoon om je bed uit te komen 's ochtends? Ga actief aan de slag met je wilskracht en gebruik de vorige 5 tips. Of bel ons en we helpen je. Zodat je wél 5 dagen per week productief kan zijn. Zodat je je ook nog om 4 uur ’s middags kan concentreren en zodat je weloverwogen beslissingen op professioneel en persoonlijk vlak kunt nemen!

Stuur onze psycholoog Iris Verschoor een reactie!



Terug

Uw naam
Uw e-mailadres
Onderwerp
Vul uw bericht in...
x

Laatste nieuwsartikelen: